Thursday 15 November 2012

Wahai Puteriku


Puteriku tercinta! Aku seorang yang telah berusia hampir lima puluh tahun. Hilang sudah masa remaja, impian dan khayalan. Aku telah mengunjungi banyak negeri, dan berjumpa dengan banyak orang.

Aku juga telah merasakan pahit getirnya dunia. Oleh kerana itu dengarkan nasihat-nasihat yang benar lagi jelas, berdasarkan pengalamanku, yang mana engkau mungkin belum pernah mendengarkannya daripada orang lain. 

Puteriku…
Dengarlah bicara dari hatiku…

Benar bahawa lelakilah yang memulai langkah pertama dalam lorong dosa, tetapi bila engkau tidak setuju, lelaki itu tidak akan berani, dan andaikata bukan lantaran lemah gemalaimu, lelaki tidak akan bertambah parah. Wanitalah yang membuka pintu, seolah kau katakan kepada si pencuri itu: Silakan masuk, silakan… Apabila ia telah mencuri, engkau berteriak: Pencuri! Tolong…! Saya dicuri! 

Demi Allah, dalam khayalan seorang pemuda tak melihat gadis kecuali gadis itu ditelanjangi pakaiannya.

Demi Allah begitulah, jangan engkau mudah percaya apa yang dikatakan lelaki, kebanyakan mereka   tidak akan melihat gadis kecuali akhlak dan budi bahasanya. Ia akan berbicara kepadamu sebagai seorang sahabat. Demi Allah ia telah berbohong!    

Senyuman yang diberikan pemuda kepadamu, kehalusan budi bahasa dan perhatiannya, semua itu tidak lain hanyalah merupakan perangkap rayuan. Setelah itu apa yang terjadi?  


Kalian berdua sesaat berada dalam kenikmatan, kemudian engkau akan ditinggalkan dan selepas itu selamanya akan merasakan penderitaan akibat kenikmatan itu. Si lelaki akan mencari mangsa lain untuk diterkam kehormatannya, dan engkaulah yang menanggung beban kehamilan. Jiwamu menangis, keningmu tercoreng, hidupmu berkubang dalam kehinaan dan keaiban, masyarakat tidak akan mengampunimu.


Puteriku…

Cita-cita tertinggi wanita adalah perkahwinan. Bagaimana tinggi pun status sosial kekayaan, karier, populariti, prestasinya, namun sesuatu yang paling agung dan sangat diinginkannya adalah menjadi isteri dan ibu yang baik kepada sebuah rumah tangga yang bahagia.

Tidak ada seorang lelaki pun yang mahu menikahi pelacur, sekalipun ia lelaki hidung belang. Apabila akan berumahtangga ia tetap akan memilih wanita yang baik, kerana ia tidak rela suri rumah tangganya dan ibu kepada putera puterinya adalah seorang wanita yang tidak baik.

Sesungguhnya krisis perkahwinan terjadi disebabkan kelalaian kaum wanita! Krisis perkahwinan terjadi disebabkan kealpaan wanita-wanita, sehingga para pemuda tidak mahukannya sebagai isteri. Akibatnya ramai para gadis yang sudah berusia tidak mendapat suami.

Ayuh wanita-wanita yang baik, kalian perlu sedar! Mengapa kalian tidak berusaha membanteras malapetaka ini?
Kalianlah yang lebih patut dan lebih mampu daripada kaum lelaki untuk melakukan usaha itu kerana kalian lebih mengerti bahasa wanita. Dan kalian lebih rapat dengan sesama mereka.

Dan justeru yang sering menjadi korban kerosakan ini adalah wanita, maka kalian para wanita mulia dan beragama, hendaklah kalian mengajak wanita lain agar bertaqwa kepada Allah. Peringatkanlah mereka akan akbat yang buruk daripada pergaulan bebas, perzinaan dan seribu satu penyakit yang berlarutan daripadanya.

Beritahu mereka keadaan yang ada: Gadis-gadis remaja puteri yang cantik, akan ramai pemuda mendatangi kalian dan berebut di sekitaran kalian, namun apakah kecantikan itu akan kekal? Tiada makhluk di dunia ini yang kekal. Bagaimana kelanjutannya, bila kalian sudah menjadi tua nanti, dengan pinggang bongkok dan wajah kerepot? Pada waktu itu siapakah yang akan memperhatikan? Siapa yang akan simpati?

Siapakah nanti yang memerhati, menghormati dan mencintai seseorang nenek? Mungkin hanya anak-anak dan cucu-cucunya, waktu itulah nenek bagai seorang ratu di tengah-tengah rakyat. Namun bagaimana bisa kalian menjadi nenek yang mulia, nenek bagai ratu di kalangan anak-anak dan cucu-cucu, kalau kalian tidak membinanya dari rumah tangga yang terhormat dan bahagia?   

Dan berilah nasihat-nasihat yang baik, saya yakin kalian tidak perlu petunjuk orang lain serta tidak kehabisan cara untuk menasihati saudari-saudari yang patut dikasihani dan dibimbing. Berusahalah untuk menjadi wanita-wanita yang baik, sebagai contoh teladan kepada anak-anak gadis yang sedang  remaja, agar mereka dapat menempuh jalan  yang benar.


Puteriku…

Demi untuk berubah mengembalikan wanita kini menjadi keperibadian Muslimah yang benar, kembalilah ke jalan yang benar walau setapak demi setapak, sebagaimana mereka telah berusaha membina kerosakan ini sedikit demi sedikit.

Perbaikan tersebut tidak dapat diatasi hanya dalam waktu sehari atau dalam waktu singkat, melainkan dengan kembali ke jalan yang benar walaupun jalan itu sekarang nampaknya amat jauh, namun ianya tidak menjadi soal. Orang yang tidak mahu menempuh jalan yang hanya satu-satunya ini, tidak mungkin akan sampai.

Kita mulai dengan membanteras pergaulan bebas. Ingatlah, seorang wanita menutup aurat tidak bererti ia sudah selamat dan boleh bergaul dengan lelaki yang bukan mahramnya dengan bebas, kecuali semuanya itu ada batas dan sempadannya.

Jangan lupa bahawa Allah menjadikan seorang wanita dan pasangannya adalah lelaki, yang mana satu dengan lainnya amat saling terangsang. Baik wanita, lelaki atau seluruh penduduk dunia tidak akan mampu mengubah keindahan ciptaan Allah ini, menafikannya atau menghapus tarikan dari dalam jiwa mereka. Ianya adalah keperluan bagi semua manusia, namun disalurkan pada jalan yang betul menurut syariat Allah.

Mereka akan menggembar-gemburkan kebebasan dan pergaulan bebas atas dasar kemajuan adalah pembohong, dilihat pada dua sebab:

Pertama: kerana mereka lakukannya untuk kepuasan diri sendiri, memberikan kenikmatan melihat anggota badan yang terbuka dan kenikmatan-kenikmatan lain yang mereka bayangkan. Akan tetapi mereka tidak berani berterus terang, oleh kerana itu mereka berselindung di sebalik kalimat kemajuan, modenisasi, hak asasi dan pelbagai lagi ungkapan lain .

Kedua: kerana mereka bersaksi kepada Barat, bagaikan kiblat, seolah-olah kebenaran adalah apa yang datang dari sana, dari Paris, London dan New York, yang berupa tari menari, pergaulan bebas di pusat-pusat pengajian, mendedah aurat dalam khalayak, di pantai, di kolam renang. kebatilan  menurut mereka adalah sesuatu yang datangnya dari Timur, sekolah-sekolah Islam dan masjid-masjid, walaupun berupa kehormatan, kemuliaan, kesucian dan keamanan. Kata mereka, pergaulan bebas itu dapat mengurangi nafsu berahi, mendidik watak dan dapat menekan libido seksual.


Puteriku…

Puteriku yang beriman dan beragama! Puteriku yang terhormat dan terpelihara, ketahuilah bahawa yang menjadi korban semua ini bukan orang lain terkecuali engkau.

Oleh kerana itu jangan berikan diri kalian semudah itu, hanya dengan ucapan mereka yang menghalalkan pergaulan atas alasan hak asasi, modenisme dan emansipasi. Sedangkan daku adalah seorang ayah kepada empat orang gadis. Bila daku membela kalian bererti daku membela puteri-puteriku sendiri. Kuingin kalian bahagia seperti yang kuinginkan untuk puteri-puteriku.

Sesungguhnya kemuliaan yang tercela tidak akan kembali, martabat yang hilang tidak akan ditemui kembali.

Bila anak puteri jatuh, tiada yang mahu menyingsingkan lengan untuk membangunkannya dari lembah kehinaan, yang engkau dapati mereka hanya merebut kecantikan, apabila telah berubah dan hilang, mereka pun berlalu pergi, persisnya seperti anjing meninggalkan bangkai yang sudah tersisa.

Inilah nasihatku padamu, puteriku. Inilah kebenaran. Sedarilah bahawa di tanganmulah, kunci pintu perbaikan. Bila diri kalian diperbaiki, dengan demikian umat pun kan menjadi baik .
                                   
Adaptasi daripada buku  “Wahai Puteriku” oleh Ali Thanthawi
Solusi isu no 2                     



No comments:

Post a Comment